Skip to main content

Grab mesti ada lesen PSV


Bermula 12 Julai Pemandu Grab mesti ada lesen PSV








BERMULA 12 Julai 2019 peraturan e-hailing akan berkuatkuasa. Peraturan baru ini mempunyai beberapa syarat utama yang perlu dipatuhi oleh rakan-pemandu, ia termasuk:  
  1. Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) – Semua rakan-pemandu perlu mendapatkan lesen PSV, di mana rakan-pemandu perlu menghadiri kursus latihan PSV selama 6 jam dan lulus peperiksaan bertulis.
  2. Pemeriksaan Kesihatan – Semua rakan-pemandu perlu menjalani pemeriksaan kesihatan untuk mendapatkan PSV.
  3. Insurans E-hailing – Kenderaan yang digunakan untuk e-hailing perlu mendapatkan tambahan insurans e-hailing di atas polisi insurans motor persendirian yang sedia ada.
  4. Pemeriksaan PUSPAKOM – Kenderaan e-hailing yang berusia lebih daripada 3 tahun mesti melengkapkan pemeriksaan awalan PUSPAKOM dan setiap tahun selepas itu.





Pihak GRAB telah berbincang dengan Menteri Pengangkutan mengenai syarat-syarat peraturan ini, dan beliau menyokong beberapa cadangan yang telah dibentangkan. 
Kini, GRAB menunggu agensi yang terlibat, seperti JPJ dan APAD, untuk melaksanakan cadangan tersebut dengan mengemaskini polisi sedia ada.
Pada 4 Mac 2019, wakil Grab bersama-sama dengan pengendali e-hailing lain serta APAD, menghadiri taklimat rasmi pertama JPJ yang meliputi 4 topik, iaitu:

  • Pelesenan e-hailing
  • Penggunaan kenderaan e-hailing
  • Pemeriksaan kenderaan
  • Pendaftaran dan pengenalan kenderaan e-hailing

Taklimat ini adalah penting untuk melancarkan pematuhan industri dan kami mengalu-alukan lebih perbincangan dengan agensi penguatkuasa. 
GRAB menasihati rakan-pemandu untuk menunggu arahan dan berita rasmi dari Grab atau pengawal selia, dan tidak memberi perhatian kepada maklumat palsu yang diedarkan oleh pihak lain.

Sumber : GRAB

Comments

Popular posts from this blog

Masalah dan tanda-tanda gearbox rosak dan auto transmisi

Gearbox Automatik  Masalah gearbox ini amat kerap berlaku dan paling menyusahkan bila gear jadi tidak terkawal bilamana sering saja bertukar dengan sendiri.Ini bukan saja terjadi kepada kereta auto malah ia juga kerap berlaku pada kereta gear manual. Masalah pertukaran gear yang tidak menentu dan biasa berlaku adalah dari gear 5 ke 4 dan dari 3 ke 2 untuk gear manual dan banyak berlaku dari 4 ke 3 untuk gear auto. Perbezaan antara manual dan auto gear  memang banyak,di antaranya yang paling baik ialah penjimatan minyak,dengan auto minyak memang agak jimat berbanding manual kerana semua kerja-kerja teknikal gear dijalankan oleh gearbox manakala manual adalah kita gerakkannya. Dari segi brek juga begitu ,brek auto lebih mencengkam kerana hanya isyarat yang dihantar untuk gerakan gear jadi brek dibuat lebih cengkaman berbanding manual.Auto mudah dikendalikan,kurang tekanan,kepenatan dan secara teknikalnya ia amat baik. Masalah demikian biasa dirujuk sebagai sli

Kenali Bateri Kereta Anda

# # : Kenali bateri kereta anda www.Bateriboss.com Bateri kereta di pasaran ada bermacam-macam jenis dan jenama. Bila kita nak tukar bateri baru, kita nak tahu apa jenis yang paling sesuai dengan kereta kita. Dalam pemilihan bateri kereta antara faktor utama ialah, saiz bateri, jenis terminal dan  Amp Hour  yang sesuai.  Salah pilih nanti tak boleh nak pasang pada kereta, tak muat dengan dulang bateri, dan bateri melebihi kapasiti keperluan kereta kita. Tak salah terlebih Amp Hour (Ah) tetapi jika kapasiti besar selalunya baterinya lebih besar dan berat. Secara am bateri kereta kita kelaskan kepada dua kelas utama iaitu: 1. Bebas Penyelenggaraan (Maintenance Free (MF) / Sealed Maintenance Free (SMF)) 2. Perlu Penyelenggaraan (Non Maintenance Free (NMF)) Bateri kereta pula dikodkan dalam pelbagai pengenalan utama antaranya Japan Industrial Standard (JIS), Deutsches Institut für Normung (DIN) dan kod lama JIS (tidak digunakan lagi). Contoh kod lama JIS

Servis aircond (komponen utama)

Servis aircond (komponen utama) Bagaimana cara sebenar kerja-kerja servis air-cond kereta dilakukan. Antara komponen-komponen  air cond kereta yang boleh diservis ialah:- 1) Kompressor 2)Cooling Coil atau jaring penyejuk 3)Kondenser Kompressor  adalah alat utama dalam sistem penyejukan kereta,Kompressor ini boleh diperbaiki dan juga diservis dan pada kebiasaannya servis dilakukan oleh mereka yang betul2 arif dalam membuka Kompressor dan memasangnya semula tanpa terdapat kebocoran minyak.Ini adalah kerana jika terdapat sedikit kebocoran sistem aircond kereta tidak berfungsi dgn baik dan tidak sejuk. Kompressor akan dibuka di bahagian depan dan belakang dan tukarkan gegelang getah pada semua penutup di bahagian depan dan belakang,setelah itu cuci semua bahagian depan dan belakang Kompressor tersebut dengan bahan kimia dan petrol.Pasang semula semua  KLIP  tanpa ada satu pun yang tertinggal dan jangan lupa untuk mengisikannya semula dengan minyak Kompressor yang