Skip to main content

Ingin Bateri kereta untuk tahan lebih lama?



Cara Penjagaan Bateri Kereta Untuk Tahan Lama



Sebagai pengedar elektrik bagi kereta, bateri kereta ialah sebuah komponen penting. Supaya tidak dapat pengalaman aircond kereta tidak sejuk, cermin tingkap tidak boleh dibuka atau ditutup, bunyi radio lemah dan lampu kereta tidak menyala, bateri kereta harus dijaga dengan kerap. Sememangnya apabila enjin dihidupkan, bateri akan di caj secara automatik tetapi walau bagaimanapun anda harus menjaga bateri kendaraan anda supaya dapat bertahan dan tidak mati sebelum waktunya.
Berikut ini pelbagai cara penjagaan bateri anda supaya dapat tahan lebih lama.
  1. Periksa Voltan Bateri Kereta
Untuk menghindari bateri kereta anda kong, pastikan voltan bateri diperiksa dan di caj penuh oleh mekanik semasa anda menghantarkan kereta untuk servis ataupun diselenggara. Bergantung pada jenis bateri dan saiz bateri kereta, biasanya bateri yang baik mempunyai bacaan 12.5 ke 12.6 volt. Cara terbaik untuk menjaga jangka hayat bateri kereta anda ialah dengan memastikan ianya diperiksa setiap 5,000 kilometer ataupun 3 bulan sekali.
  1. Semak Terminal Bateri Secara Berkala
Sebagai penghubung kutub positif dan negatif pada bateri kendaraan, ia juga harus diberi perhatian. Kemunculan karat, kakisan, kulat dan kedudukan longgar boleh mencetus masalah pada bateri kendaraan anda dan boleh menjejaskan jangka hayat bateri kereta. Sebelum membersihkan terminal bateri, tanggalkan dan jauhkan kabel sambungan terlebih dahulu daripada terminal bateri. Bersikan terminal bateri dengan bacuhan air dan soda bikarbonat, gosok perlahan-lahan dengan berus hingga bersih. Pasang kembali bateri dengan kedudukan sebelumnya.
  1. Panaskan Kereta
Apabila kereta tidak digunakan, kuasa bateri akan berkurang. Akibatnya, ketika kereta diam selama berminggu-minggu, ada kemungkinan kereta tidak boleh di start atau aircond kereta tidak sejuk kerana bateri kong atau lemah. Masa ini dipanggil self-discharge atau pelepasan diri dari bateri kendaraan. Oleh itu, jika anda ingin meninggalkan kereta untuk jangka masa yang panjang, mintalah seseorang untuk memanaskan kereta anda sekurang-kurangnya 15 minit setiap minggu dan panaskan kereta anda sebelum dipandu.
  1. Amati Sistem Pengisian Bateri Kereta
Seperti yang kita ketahui, bateri kereta akan tercaj secara automatik apabila dihidupkan. Apabila anda sering memandu kereta anda, tiba-tiba bateri kereta kong atau lemah dan keluar tanda pada dashboard kereta anda, itu bermakna ada yang tidak kena dengan sistem pengisiannya, kerana ia tidak berfungsi dengan baik. Lakukan servis pada sistem pengisian di bengkel berdekatan untuk mengetahui masalah sebenar dan memanjangkan jangka hayat bateri kereta sebelum kereta anda mati dan tidak dapat dihidupkan di tepi jalan.
  1. Menghidupkan Alat Elektrik Ketika Kereta Tidak Berjalan
Ketika anda parkir kereta ditambah pula dengan cuaca yang panas, sudah tentu anda akan menghidupkan aircond, radio dan mengecaj barang elektrik anda. Banyak tenaga yang diperlukan oleh bateri kerana kereta tidak berjalan dan tidak mengecaj bateri kendaraan. Tenaga yang berkurang dan tidak seimbang dengan pengisian kuasa boleh menyebabkan masalah bateri dan mengganggu jangka hayat bateri kereta. Jangan terkejut jika bateri kong dan kereta tidak boleh dihidupkan jika anda terus melakukan perkara ini untuk masa yang lama.

Oleh itu, mulai sekarang, sekiranya anda mempunyai masalah kereta tidak boleh dihidupkan ataupun bateri kong ditepi jalan. Anda haruslah segera hubungi https://bateriboss.com/ talian segera 0125500287 dan kami akan selesaikan masalah bateri kereta di tempat kerosakan anda berada, pemasangan servis dan pemeriksaan adalah percuma! Ingat sediakan payung sebelum hujan, simpan nombor ini dan tengok di Facebook BateriBoss untuk maklumat lanjut.

Source : centurybattery.com

Comments

Popular posts from this blog

Servis aircond (komponen utama)

Servis aircond (komponen utama) Bagaimana cara sebenar kerja-kerja servis air-cond kereta dilakukan. Antara komponen-komponen  air cond kereta yang boleh diservis ialah:- 1) Kompressor 2)Cooling Coil atau jaring penyejuk 3)Kondenser Kompressor  adalah alat utama dalam sistem penyejukan kereta,Kompressor ini boleh diperbaiki dan juga diservis dan pada kebiasaannya servis dilakukan oleh mereka yang betul2 arif dalam membuka Kompressor dan memasangnya semula tanpa terdapat kebocoran minyak.Ini adalah kerana jika terdapat sedikit kebocoran sistem aircond kereta tidak berfungsi dgn baik dan tidak sejuk. Kompressor akan dibuka di bahagian depan dan belakang dan tukarkan gegelang getah pada semua penutup di bahagian depan dan belakang,setelah itu cuci semua bahagian depan dan belakang Kompressor tersebut dengan bahan kimia dan petrol.Pasang semula semua  KLIP  tanpa ada satu pun yang tertinggal dan jangan lupa untuk mengisikannya semula dengan miny...

Masalah dan tanda-tanda gearbox rosak dan auto transmisi

Gearbox Automatik  Masalah gearbox ini amat kerap berlaku dan paling menyusahkan bila gear jadi tidak terkawal bilamana sering saja bertukar dengan sendiri.Ini bukan saja terjadi kepada kereta auto malah ia juga kerap berlaku pada kereta gear manual. Masalah pertukaran gear yang tidak menentu dan biasa berlaku adalah dari gear 5 ke 4 dan dari 3 ke 2 untuk gear manual dan banyak berlaku dari 4 ke 3 untuk gear auto. Perbezaan antara manual dan auto gear  memang banyak,di antaranya yang paling baik ialah penjimatan minyak,dengan auto minyak memang agak jimat berbanding manual kerana semua kerja-kerja teknikal gear dijalankan oleh gearbox manakala manual adalah kita gerakkannya. Dari segi brek juga begitu ,brek auto lebih mencengkam kerana hanya isyarat yang dihantar untuk gerakan gear jadi brek dibuat lebih cengkaman berbanding manual.Auto mudah dikendalikan,kurang tekanan,kepenatan dan secara teknikalnya ia amat baik. Masalah demikian biasa dirujuk se...

Kenali Bateri Kereta Anda

# # : Kenali bateri kereta anda www.Bateriboss.com Bateri kereta di pasaran ada bermacam-macam jenis dan jenama. Bila kita nak tukar bateri baru, kita nak tahu apa jenis yang paling sesuai dengan kereta kita. Dalam pemilihan bateri kereta antara faktor utama ialah, saiz bateri, jenis terminal dan  Amp Hour  yang sesuai.  Salah pilih nanti tak boleh nak pasang pada kereta, tak muat dengan dulang bateri, dan bateri melebihi kapasiti keperluan kereta kita. Tak salah terlebih Amp Hour (Ah) tetapi jika kapasiti besar selalunya baterinya lebih besar dan berat. Secara am bateri kereta kita kelaskan kepada dua kelas utama iaitu: 1. Bebas Penyelenggaraan (Maintenance Free (MF) / Sealed Maintenance Free (SMF)) 2. Perlu Penyelenggaraan (Non Maintenance Free (NMF)) Bateri kereta pula dikodkan dalam pelbagai pengenalan utama antaranya Japan Industrial Standard (JIS), Deutsches Institut für Normung (DIN) dan kod lama JIS (tidak digunakan lagi). Contoh...